Sebenarnya Dulu Saya Pernah Bercita-Cita Mahu Anak Yang Mahir Berbahasa Inggeris

Kerana Pengalaman Masa Sekolah, Impian Itu Saya Jadikan Semangat Untuk Mendidik Anak Saya Mahir Dua Bahasa. Anda Juga Boleh Lakukannya!

Jika kita tidaklah mahir berbahasa Inggeris, tidak mengapa. Ini kerana anak kita tidak akan gelakkan kita jika kita salah menyusun ayatnya. Grammar lintang pukang pun tidak mengapa. Malah dulu saya bercakap banyak sangat perkataan ‘lah’ dan ‘oredi’. Contohnya ‘eatlah’, ‘drinklah’… ‘You eat oredi?’ ‘You drink oredi?’ Kelaka kan? Tapi tak pe sekurang kurangnya dia tahu ‘eat’ tu maksudnya makan dan ‘drink’ tu maksudnya minum. 

Saya dulu jenis kalau nak bercakap Bahasa Inggeris, pikir punya pikir nak menyusun ayat tu. Lambat sangat keluarnya. Takut salah. Sebab tu saya memilih untuk ketepi je bila kawan kawan sekolah berbual. Maklumlah, saya baru pindah sekolah masa tu. Sebelum tu sekolah kampung. Oleh kerana bapa tukar ke bandar, sekolah di bandar. Tercengang tengok mereka berbual dalam Bahasa Inggeris. Boleh dikatakan saya mengalami Inferiority Complex setelah bertukar sekolah baru pada waktu dulu. Di sebelah adalah video ketika Darwish & Darwisya masih kecil berbahasa Inggeris. Saya dapat rasakan B. Inggeris saya pun banyak improve nya kerana bercakap dengan mereka.

Saya tidak mahu anak saya melalui pengalaman yang sama. Sebab itu saya bercakap Bahasa Inggeris apa adanya dulu. Saya harap ibubapa lain juga dedahkan anak-anak dengan Bahasa Inggeris ini. Kita tidak dapat nafikan ianya adalah satu kemahiran yang akan membantu mereka di masa akan datang nanti.

Semakin tahun berlalu, semakin fasih Bahasa Inggeris mereka nanti.  Dengan banyak membaca dan menonton video, vocab semakin bertambah.  Mereka lebih celoteh. Video Darwish semasa kecil dan ketika dia besar di sebelah ini, sangat berbeza. Alhamdulillah.. waktu ini grammar dan pronounciation kita juga improve seiring dengan peningkatan B. Inggeris anak. 

BAGAIMANA BERMULA MENGAJAR MEREKA MEMBACA?

Saya mengajar anak-anak saya membaca dengan buku Kaedah Phonic. Set ‘I Can Read’ dan juga set ‘ReadEasy’.

Untuk produk ‘I Can Read’,  mempunyai 3 Tahap
Tahap 1 – RM39.00
Tahap 2 – RM39.00
Tahap 3 – RM39.00
Tahap 1,2 & 3 – RM99.00
(Setiap Tahap Mempunyai 1 Textbook, 2 Activities Book & 1 set Flashcard)

Untuk ‘ReadEasy’ ia mengandungi 8 set buku, 5 Kad Imbas dan Panduan Mengajar Harga RM59.90 termasuk kos pos

Sebelum tu beli DVD Phonic perkataan dengan sebutan phonic itu untuk dimainkan di kaca TV. Pasangkan sehari sekali. Mungkin pada waktu petang sahaja. Bagi anak saya, mereka tidak menonton TV walaupun cerita kartun di TV. Maka, bila mereka dipertontonkan VCD phonic dengan karakter kartun, mereka jadi suka. Ini mungkin berlainan bagi kanak-kanak yang sudah biasa dengan pelbagai kartun dengan pelbagai gerakan. Mungkin bagi mereka kartun DVD phonic adalah membosankan. Jadi, saya sarankan, jika nak anak suak belajar, kurangkan TV. 

Dibawah adalah video anak saya ketika usianya belajar membaca. InsyaAllah pada umur 5 tahun, mereka akan boleh membaca. Sebenarnya membaca Bahasa Inggeris ini 1000kali lebih mudah dari mengajar membaca Al Quran. Sebabnya, saya mengajar Al Quran yang pertama. Tentulah belajar membaca yang pertama itu susah! Bila yang kedua itu, ibarat berjalan dalam hutan yang telah diterokai dengan denai jalan yang memudahkan mereka. Begitulah.  

Memang benar diluar sana ada yang lebih hebat dalam membaca. Ada yang umur 3 tahun sudah boleh membaca. Saya tidak mahu membandingkan anak saya dengan anak mereka kerana objektif saya yang pertama adalah mengajar mereka alQuran. Mengajar membaca ini  adalah samping-sampingan sahaja. Tidak terlalu fokus atau serius mengajar mereka. Alhamdulillah sebelum mereka masuk usia tadika atau pra-sekolah, mereka telahpun membaca 2 Bahasa dengan lancar. Cukuplah menepati apa yang saya mahukan. 

 

 

Saya mula membetulkan Grammar Bahasa Inggeris anak saya apabila mereka sudah boleh membaca. Jika tidak, bagaimana pula mahu melakukan latihan yang perlu dibaca dahulu arahannya.

Saya guna buku di sebelah ini. Ia mempunyai Book 1 – 8. Bila sampai buku terakhir, iaitu Book 8, bukan mereka sahaja yang improve, saya juga!. InsyaAllah Book 8 merangkumi Grammar sekolah menengah. Sampai SPM pun dah tak perlu belajar grammar dah. InsyaAllah. Tapi nak menghabiskan hingga ke Book 8 ni… makan tahun!

Sebenarnya, banyak buku grammar lain di pasaran. Pilih sahaja dan habiskan siri mereka. InsyaAllah ia membolehkan mereka bertutur lebih baik dalam Bahasa Inggeris. 

Masa belajar Grammar, kami anak beranak gelakkan diri sendiri kerana banyak kesalahan dalam pertuturan kami sehari-hari. 

 

Seterusnya, cabaran memupuk minat membaca. Kita mahu anak kita bukan sahaja pandai membaca, malah suka membaca.  Disinilah kita perlu berlapang dada dengan tidak memaksa mereka untuk membaca apa yang kita mahu mereka baca. Inilah kesilapan saya dahulu. Saya belikan buku yang saya rasa bermanfaat untuk mereka baca, tapi akhirnya saya yang perlu bacakan kepada mereka. Jika tidak, tak tersentuh buku itu di rak almari. 

Cara terbaik adalah dengan bawa mereka ke MPH atau Popular Bookstore dan biarkan mereka menyelak satu buku ke satu buku. Bila mereka minta untuk dibelikan buku yang mereka pilih… belikan saja. InsyaAllah, yang mereka mahu inilah yang akan mereka baca berulangkali. 

Apa Kebaikan Jika Mereka Menguasai Bahasa Inggeris?

Menguasai Bahasa Inggeris bermaksud kita mempunyai pilihan menguasai ilmu dunia jika kita mahu. Bagi saya Bahasa Inggeris adalah penting bukan sahaja untuk mereka yang bersekolah, malah sebenarnya ia lebih penting bagi mereka yang tidak bersekolah (homeschool). Ini kerana homeschooling banyak bergantung bahan mengajar dari internet. Lihat sahaja youtube. Jika tentang ilmu pendidikan, video berbahasa Inggeris lebih banyak dan mudah dicari dari Bahasa Malaysia. Portal pendidikan online yang menarik penyampaiannya dalam subjek yang serius  juga banyak dalam Bahasa Inggeris ya. 

Sumber Ilmu Yang Banyak Dalam Bahasa Inggeris dan Peluang untuk Berkongsi Sumber ini dengan Saya!

Antara website yang menjadi rujukan saya untuk pelajaran homeschool anak saya adalah www.study.com. Cubalah lihat website ini. Ada banyak lesson yang insyaAllah tentu ada yang sesuai untuk anak walau apa peringkat anak, samada sekolah rendah, menengah atau sedang belajar di Kolej. 

 

Anak – anak saya mempunyai lesson plannya sendiri bagi pelajaran Math, Science, Geography & World History. Sebelum merancang video lesson plan mereka, saya merujuk kepada silibus Sekolah Menengah sebagai panduan. Mereka ada video lesson dalam bentuk animasi, soalan quiz, flashcard dan banyak lagi. 

Dibawah adalah contoh video lesson yang mereka muatnaik di youtube. 

Hanya satu saja masalahnya dengan keahlian website ini. Pembayarannya adalah dalam US Dollar!

Jadi saya telah melanggan Teachers’ Plan dimana saya dibenarkan berkongsi dengan orang lain (student).

Jika anda berminat untuk berkongsi bahan bantu belajar ini bersama dengan saya, boleh daftar dengan pembayaran RM20 sebulan sahaja. Kos tersebut akan meringankan bayaran bulanan saya dalam matawang USDollar dan anda pula dapat bahan yang sama yang bernilai ratusan ringgit sebulan jika anda melanggan terus dari website mereka. 

Anda boleh memilih untuk dimasukkan ke lesson plan DD atau jika anda ingin mencadangkan lesson plan yang lain, sila emailkan ke linakarim2@gmail.com sebelum membuat pembelian

Mengasah Kemahiran Penulisan Bahasa Inggeris

Jika mereka boleh membaca dan bertutur, tidak semestinya mereka mahir menulis. Menulis karangan adalah asas kepada cemerlang kertas peperiksaan Bahasa Inggeris di peringkat rendah atau menengah.  Begitu juga Bahasa Malaysia. Kita boleh bertutur Bahasa Malaysia, tidak semestinya kita pandai menulis karangan jika tidak berlatih. Untuk Bahasa Inggeris. saya lakukan Dictaion Practice. Video bawah adalah cara melakukannya. 

Membina Yakin Diri Dalam Berkomunikasi

Keyakinan bercakap didepan kamera atau didepan orang ramai, samada diaatas pentas atau di dalam dewan juga perlu latihan. Jika seorang anak selalu diberi kata semangat, motivasi dan pujian, insyaAllah dia akan lebih seronok untuk kedepan. 

Darwish telah mendeklamasi sajak Al Fateh pada umurnya 4 tahun diatas pentas depan ratusan penonton. Disebelah adalah videonya. Sebelum hari persembahan, saya sebagai ibu telah melatihnya supaya dia boleh ke depan dengan rasa yakin diri. Beri kata semangat dan InsyaAllah anak kita akan jadi pemberani untuk bercakap di khalayak ramai. Ia adalah satu kemahiran yang bukan lahir semulajadi. Ia perlu dipupuk. 

Membina Yakin Diri dalam Majlis Agama atau Majlis Akademi

Di video sebelah ini pula berlaku ketika kedatangan Hufaz Cilik Indonesia terkenal pada satu masa dahulu. Namanya Adik Musa. Pengacara pentas bertanya jika ada sesiapa antara hadirin, (yang ramainya adalah orang dewasa) ingin menguji/bertanya ayat al Quran pada Adik Musa. Darwish dengan yakin, mengangkat tangan. Mungkin pengacara tertarik kerana yang mengangkat tangan itu juga adalah kanak-kanak, maka dia dipanggil ke atas pentas. Walaupun saya rasa terkejut juga, saya rasa bersyukur kerana dia jadi seorang pemberani untuk ke depan, seorang yang yakin diri ketika Majlis agama dan juga Majlis sosial. Ini adalah cita-cita yang ideal yang saya impikan untuk anak-anak saya. Alhamdulillah ianya jadi kenyataan.

Adakah Cara Ini Berkesan?

Perlu diingat, anak saya tidak bersekolah. Kedua-duanya tidak mendapat pendidikan formal dari guru sekolah. Hanya bergantung dengan cara saya mengajar mereka dengan cara yang saya kongsikan diatas. 

Kebetulan pada umur 12 tahun, Darwisya memilih untuk menduduki peperiksaan UPSR. Alhamdulillah keputusan UPSR Bahasa Inggerisnya adalah A untuk Kertas 1 dan Kertas 2 (Penulisan/Esei). 

Kalau jenguk keputusan Bahasa Malaysia Penulisannya, dia mendapat ‘C’. Kenapa? Kerana saya tak lakukan Dictation dalam Bahasa Malaysia. Saya cuma lakukannya dalam Bahasa Inggeris sahaja. 

Disini saya rasa, jika saya latih anak saya dengan cara yang sama untuk Bahasa Malaysia, kemungkinan keputusannya adalah lain. Untuk ibubapa diluar sana, saya harap dapat ambil pelajaran dari apa yang saya lalui ini. 

20200715_215519