Latihan Tersusun Untuk Pengajaran Mental Arithmetic Seminggu Sekali dalam Setahun

Edisi Download Yang Menjimatkan berbanding buku. Worksheet yang boleh digunakan berkali kali hingga anak mahir. Boleh di gunakan untuk lebih dari seorang anak.

48-Week Mental Arithmetic Worksheet Year 1
48-Week Mental Arithmetic Worksheet Year 2

Mental Arithmetic Worksheet Year 1 & Year 2

  • Worksheet Year 1 bermula dari asas. Bermula dari kanak-kanak tidak mengenal manik.

  • Worksheet Year 1 adalah untuk memahirkan penggunaan Abacus. 

  • Suku Terakhir Worksheet Year 1 adalah worksheet yang akan memperkenalkan kemahiran imaginasi dan juga Mental Arithmetic

  • Worksheet Year 2 adalah unutk memahirkan abacus. Fokus adalah menggunakan abacus dengan cekap. Lebih cekap penggunaan, lebih lekat di minda mereka.

  • Objektif Worksheet Year 2 adalah untuk murid mahir dengan Mental Arithmetic apabila mereka selesai sahaja ke akhir worksheet ini. Mereka tidak perlu menggunakan abacus lagi selepas itu. 

  • Guru boleh merujuk dengan video-video yang berkaitan bagaimana menggunakan worksheet yang memperkenalkan Mental Arithmetic

Contoh File Download Worksheet Year 1

Contoh Video Rujukan Menggunakan Worksheet

 

Guide For IPN MA Licensee Worksheet 33

 

Guide For IPN MA Licensee Worksheet 37

Untuk mencapai tahap Mental Airthmetic, mengikut pengalaman saya, ia memerlukan sekurang-kurangnya 2 tahun jika sesi kita mengajar mereka adalah seminggu sekali secara konsisten. Walau bagaimanapun, ia bergantung kepada kanak-kanak tersebut. Jika anda mepunyai masa yang lapang dan boleh melakukannya lebih dari sekali, ia adalah lebih baik. 

Adalah amat digalakkan untuk mereka yang belum lagi belajar mengira dengan jari untuk mepelajari teknik (umur 4 tahun) ini. 

Diharap ibubapa yang membuat keputusan untuk mengajarkan anak dengan cara ini dapat terus mengajar mereka ke tahap Mental Arithmetic kerana jika ianya setengah jalan, bermakna mereka masih bergantung kepada abacus. Bergantung kepada abacus, bermaksud mereka belum lagi menguasai kemahiran yang boleh membantu mereka dalam pelajaran matematik di sekolah. Ia juga bermaksud, otak kanan (yang mengawal imaginasi) masih belum dilatih secara maksima.